woensdag 26 mei 2010

Vroeger was het beter

Ook een dichter heeft soms dagen
Dat het niet echt lukken wil
Dan zit ik me af te vragen
Wat ik nou toch schrijven wil

Maar wacht, daar kom er al iets boven
Uit die grijze massa van mij
Ik kan het bijna niet geloven
Maar nu word ik toch een beetje blij

We gaan weer naar het voorjaar toe
De dagen worden al wat langer
Hier en daar zie je al een koe
In het weiland staan te hangen

Bloemknopjes komen al naar boven
Grassprietjes groeien al maar langer
De vogeltjes laten hun veertjes drogen
Ze doen mee aan de wedstrijd, de mooiste zanger

Maar wat raar, het klopt niet meer
Het weer is helemaal in de war
En we horen steeds maar weer
Regen, sneeuw, hagel, ’t is heel bar

Met Pasen is het voorjaar
Maar de winter komt nu pas
Hoe krijgen ze het voor elkaar
Loop je in een dikke jas

De hele winter wacht ik al
Op een forse winterkou met vorst
Zodat ik lekker kan gaan schaatsen
Op een dikke ijskorst

Nu hoeft het voor mij niet meer
Nu wil ik van de zon genieten
Nu heb ik genoeg van dit weer
Nu wil ik de plantjes weer gaan gieten

Vroeger was het toch wat beter
Kon je van elk seizoen op aan
Toen werden de zomers steeds maar heter
In de winter kon je schaatsen gaan

Maar ik hoop dat het niet lang duurt
Dat de lente zich laat zien
Dat de wind niet langer guurt
Dat we naar buiten kunnen bovendien

Ria Reijn
26 maart 2008, Nieuwegein

Geen opmerkingen: