maandag 1 maart 2010

Vrede

Wat zou het mooi zijn als er vrede in de wereld was
Wat zou het mooi zijn als er nergens oorlog meer was
Wat zou het mooi zijn als niet iedereen elkaar zou bespieden
Wat zouden mensen elkaar dan hebben te bieden

Als rijke mensen iets meer aan de armen gaven
Zodat ook zij hadden, een veilige haven
Als er eens minder aan de strijkstok bleef hangen
Dan hadden ook die zielige kindertjes appelwangen

Als mensen wapens voor voedsel konden ruilen
Als mensen niet om hun dierbaren hoefden te huilen
Als machthebbers niet zoveel hadden te vertellen
Dan zou je je misschien een vredige wereld kunnen voorstellen

Helaas, wij hebben daar niet veel over te zeggen
Al kunnen jij en ik het nog zo goed weerleggen
Er zijn altijd mensen die machtiger zijn dan wij
En die klaren niet altijd een goed karwei

Maar laat ik nu eens bij mezelf beginnen
Een positief denkend mens te zijn van binnen
Misschien schieten we daar al heel wat mee op
En krabbelt de wereld dan langzaamaan weer op

Want zegt men niet meer dan eens, hoop doet leven
Laten we die tekst aan elkaar doorgeven
Kijk om je heen en zie waar je helpen kan
Misschien wel bij je achterbuurman

Een nieuwjaar komt, ik heb me voorgenomen
Mijn best te doen, voor een ander op te komen
Mijn hulp te bieden aan ieder die dat wil
Zover mijn mogelijkheid dat toelaten wil

Ria Reijn,
22-12-2006, Nieuwegein

Geen opmerkingen: