maandag 1 maart 2010

Natuur

Ik kijk om me heen en geniet
Ik zit midden in de natuur
Het lijkt of niemand mij ziet
Alles om me heen is zo puur

Ik kan uren kijken naar lucht
Die veranderd elke minuut
Ik kijk naar een vogel in vlucht
Kijk…., daar zwemt ook een Fuut

Zij heeft een kind op haar rug
Heel klein in haar vleugels verscholen
En daar komt ook vader weer terug
Hij heeft een vis in zijn snavel genomen

Hij werkt hard om zijn gezin te voeden
Hij duikt telkens onder voor vis
Hij brengt zijn vangst steeds weer naar moeder
Zij geeft aan het kind dan de dis

Ook de Meerkoet is weer aanwezig
Gitzwart met een snavel Spierwit
Hier zijn vader en moeder steeds bezig
Voor hun kinderen te duiken naar vis

O, jee….., daar komt een Reiger
Die verstoord het familiegeluk
Die probeert een Meerkoet te krijgen
Nu worden de ouders heel druk

Ze slaan met hun vleugels van nijd
Ze lopen haast over het water
Ze schreeuwen, maar verliezen de strijd
De Reiger slaat dit keer geen flater

Hij vliegt met een Meerkoetje weg
De ouders zijn heel erg verdrietig
Dan gaan ze opnieuw aan de leg
Zo zie je het leven is nietig

Maar ook een Reiger moet eten
Natuur is een wonderlijk iets
Ik vind……, dat mag je best weten
Elkaars kinderen nemen helemaal niets

Ria Reijn
20 augustus 2007, Nieuwegein

Geen opmerkingen: